fredag 14 augusti 2009

Så lite kan göra så mycket!



I
nnan jag gjorde min resa till Ghana trodde jag inte att så lite kunde göra så mycket. Men nu vet jag bättre!

När jag sitter och tänker och minns tillbaka på tiden på barnhemmet är alltid det första jag tänker på glädjen, sången och dansen. Även om de i våra ögon inte har så mycket så har de glädjen, lusten och viljan att leva! Det är någonting som jag tycker är beundransvärt och värt för oss här hemma att tänka på då och då. Man kanske inte behöver ha de alldra senaste prylarna eller nyaste och dyraste skorna? Blir man lyckligare av det? Förmodligen inte. Vad är det då som gör oss lyckliga, vad gör dem lyckliga?? Gemenskap, sång, dans.... men framförallt hälsan. Hälsan är det viktigaste för att leva, för att vara glad. Att få mat att äta varje dag, att få rent vatten att dricka och tvätta sig i. Att ha möjligheten att köpa medicin eller besöka en läkare om så skulle behövas. Detta är så självklart för oss att vi inte ens tänker på det. Men det är inte självklart för alla....

Deras sprudlande glädje smittar av sig så lätt. Man blir glad av att se dem så glada och fulla av liv, när de dansar som inga bekymmer finns i världen!

Men sen finns det stunder då verkligheten slår till, och den kan slå till hårt! Hur förklarar man för 120 barn att de inte får någon mat idag för att pengarna är slut? Hur kan man ge en bebis brunt skitigt vatten för att det rena vattnet tagit slut? Hur ska man kunna fortsätta tvätta barnen med tvål som är till för att tvätta kläder med, när man vet att de får hemska utslag av dem..... för att det inte finns pengar till att köpa tvålar?? Hur förklarar men detta för små barn??

Om du så kan bidra med 20kr eller 2000kr så hjälper du till! Du gör NÅGONTING för dessa barn!! Du kanske bidrar till en tvål, en handduk, rent vatten, ris eller ett plåttak till ett nytt hus. Hur mycket eller hur litet ditt bidrag än är, så HJÄLPER DU TILL!!! Så lite kan göra så mycket!

Jag är otroligt tacksam för allt stöd och de bidrag NI hjälper till med, ni är guld värda!! Fortsätt så =)

I September kommer den första överföringen till Ghana och barnhemmet att göras. Jag är just nu i kontakt med Naomi för att bestämma lite närmare. Återkommer när jag vet mer.

Ännu en gång, STORT TACK till alla fina själar där ute!! Hoppas att ni alla har en fortsatt trevlig sommar!
Mvh Nena


Ditt bidrag hjälper!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar